De wanbetaler – voorkom discussie

De wanbetaler – voorkom discussie

Als ondernemer ben je liever niet bezig met achter je geld aanzitten. Toch word je vroeg of laat geconfronteerd met het fenomeen ‘Wanbetaler’. In de reeks van ‘De wanbetaler’ zal ik een voorbeeld uit de praktijk delen waarin klanten mij niet betaalden voor de geleverde diensten; wat uiteindelijk geleid heeft naar een vonnis van de rechter. Tevens zal ik een aantal strategische tips uiteenzetten ter voorkoming van wanbetalingen.

Naarmate dat mijn bedrijf groeide maakte ik van mijn eenmanszaak een BV., eerste werknemers waren een feit en er vond een verhuizing plaats naar een groter kantoor. Hierdoor veranderde de financiële situatie; inkomsten moesten nu verdeeld worden onder de medewerkers. De groei van mijn bedrijf stimuleerde ook de komst van grotere opdrachten, deze opdrachten vragen om meer verplichtingen en hogere investeringen. Op dat moment gebeurt het; als een klant dan niet betaalt, loop je ineens veel geld mis.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat voorkomen van financiële discussies met klanten een betere methode is dan achteraf de schade te repareren. Communicatie, achteraan bellen en e-mailen met de daarbij komende zwaar beladen gesprekken leveren veel frustratie op.

De tips die ik hieronder opsom zijn bedoeld om discussies en frustraties over geldzaken te voorkomen, daarnaast zal het je helpen om sterker te staan als het tot een juridische procedure mag komen. Hiermee hoop ik dat de tips in een later stadium zullen helpen om een wanbetaler sneller te overtuigen van zijn betaal verplichting.

1. Algemene voorwaarden

Zorg ervoor dat de algemene voorwaarden beschikbaar en toegankelijk zijn via jouw website en de Kamer van Koophandel. Stuur deze ook altijd in zijn volledigheid aan jouw klant, dan voldoe je aan de informatieplicht (punt 2).

2. Informatieplicht

Juridisch zijn de algemene voorwaarden ongeldig als ze niet volledig gedeeld zijn met de prospect vóór dat de opdracht geaccepteerd is. In het juridisch vakjargon heet dat de ‘informatieplicht’. Als de algemene voorwaarden niet inbegrepen zijn bij datgene wat je aanbiedt of bij het contract die je toestuurt, dan is er later geen mogelijkheid meer om er rechten aan te ontlenen.

"Het verzenden van een aanbieding met een hyperlink, het verwijzen naar de algemene voorwaarden etc. is niet voldoende. De algemene voorwaarden moet daarom altijd in alle volledigheid meegestuurd worden met de aanbieding."

3. Betaalmoment

Zelf hanteerde ik een betaaltermijn van 14 dagen na factuurdatum. Zoals verwacht betalen klanten dan vaak exact op de 14e dag na factuurdatum. Dat is weleens lastig als er ook van een derde partij iets afgenomen wordt (wat jij vooruit dient te betalen) of als de cashflow niet stabiel is. Het liefst, zou je willen dat het geld z.s.m. na de factuurdatum op de rekening zou staan. Met het oog hierop heb ik mijn aanbiedingen uitgebreid met een extra betaaltermijn die gekoppeld is aan vaste datum/levering.

Bijvoorbeeld:

04-02-2017; Aanvang opdracht: 40% betaling voldaan op 05-02-2017
22-02-2017; Toegang tot bètaversie: 25% betaling voldaan op 23-02-2017
19-03-2017; Final gereed:
25% betaling voldaan op 20-03-2017
25-03-2017; Oplevering:
10% betaling voldaan op 26-03-2017
26-03-2017; Overdracht gegevens/documenten/bronbestanden (bij volledige betaling)

4. Formeel akkoord

Een telefonische toezegging is geen akkoord, tenzij er een gespreksopname plaatsvindt. Deze opname moet je dan wel van te voren aan de klant aangekondigen. Bevestiging van opdrachten per e-mail, WhatsApp o.i.d. is prima. Dat valt in de meeste gevallen onder een schriftelijke overeenkomst.

Disclaimer: mijn blog en tips zijn gebaseerd op persoonlijke ervaring. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan enige uitspraak die is gedaan in dit blogartikel.

Wesley

Wesley Weerdenburg

wesley@prosix.nl

Wesley Weerdenburg is ondernemer en Microsoft SharePoint expert. Vanaf zijn 13de maakt hij websites en applicaties. Hij kocht en verkocht diverse bedrijven en startte zijn startup in digitale winkelramen en LED oplossingen. Hij won de Founded in Holland Startup Awards, eindigde tot 2x toe bij de top 10 van de Accenture Innovation Awards. Bracht zijn product naar de grootste retailer in Saudi-Arabië en werkt samen met leveranciers uit China, India en Israël. Zijn motto: 'als je kan delen kan je ook vermenigvuldigen' wat hij ook zal doen voor de Ondernemersbende.

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties! Wees de eerste die een reactie plaatst.

Laat een reactie achter

Let op: Als je niet bent ingelogd, kan je je reactie niet meer wijzigen of verwijderen