Go the extra mile: dit verdient zich terug als freelancer

Go the extra mile: dit verdient zich terug als freelancer

Go get 'm tiger!

Hoe meer skills je hebt, des te meer je klanten kan bieden dus blijf jezelf ontwikkelen. Als je geen honderden euro’s aan een cursus kan of wilt uitgeven, is een goedkopere optie om je directe netwerk in te schakelen. Ken je een SEO specialist, een social media expert of een Photoshop professional? Vraag of hij het een en ander aan jou wilt uitleggen. En misschien kan jij hetzelfde doen voor een ander.

Netwerken buiten de deur is net zo belangrijk als je aanwezigheid online (LinkedIn en/of een eigen website), want met een beetje geluk staan toekomstige opdrachtgevers op hetzelfde evenement te socializen en te borrelen. Mijn tip: zeg voor één maand ’ja’ op elke uitnodiging in je mailbox en neem een vriend of vriendin mee op sleeptouw. Zo gaat het netwerken je vast iets makkelijker af (en het is in ieder geval gezelliger). Neem een bups visitekaartjes mee, sta open voor nieuwe contacten en wie weet wat het je oplevert.

"Factureer in plaats van een uurprijs een keer een projectprijs."

Word je benaderd voor een nieuwe klus en zit je in de onderhandelingsfase wat betreft de vergoeding? Factureer in plaats van een uurprijs een keer een projectprijs. Bedenk wat jij de klus waard vindt en hoeveel uur je eraan denkt te besteden. Gaat de klus je gemakkelijk af, dan is het mooi meegenomen! Maar krijg je onderweg last van een writer’s block of andere complicaties -wat de beste kan overkomen- dan heb je wat extra speling zonder dat het zwart op wit naar de opdrachtgever hoeft te worden gecommuniceerd.

Schrijf je artikelen voor een klant die gebruikmaakt van beeldbanken als Shutterstock of iStock? Voeg wanneer je een artikel aanlevert alvast een aantal van dit soort beelden toe (met urls of codes) die zowel bij de tekst als look en feel van de site passen. Bovendien kan het je tekst versterken. Zo is het zoekwerk voor de klant wat betreft beeld alvast gedaan, en is het aan hen om daar gebruik van te maken.

Loopt een klus ten einde? Laat weten waar in jouw ogen voor de klant nog winst te behalen valt. Is er aan een bepaald onderwerp nog geen aandacht besteed, kan het bijbehorende social media kanaal wel een boost gebruiken of ben je sinds kort een kei in het ontwerpen van nieuwsbrieven (zie 1.) Schroom niet, zet het op de mail, wie weet wat daar weer uit voort komt. 

Beeld

Marjolein

Marjolein Schel

info@marjoleinschel.nl

Marjolein Schel is freelance tekstschrijver. Ze schrijft o.a. voor tijdschriften Margriet, Libelle, Flair, Viva, Grazia en sinds kort ook voor haar eigen onderneming, online platform HTGSD.nl. Eerder werkte Marjolein 2 jaar voor mediagigant Sanoma Media als beautyredacteur, liep zij stage bij Supertrash in New York en werkte zij als hoofdredacteur bij meidenmagazine Girlscene.nl. Met de bende deelt zij haar tips.

Gerelateerde Artikelen

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties! Wees de eerste die een reactie plaatst.

Laat een reactie achter

Let op: Als je niet bent ingelogd, kan je je reactie niet meer wijzigen of verwijderen