Haal het meeste uit je social media marketing

Haal het meeste uit je social media marketing

Aan de grondslag van een sterk draaiende onderneming ligt verbinding. Social media marketing is de perfecte tool om jouw verhaal te delen met klanten, medewerkers en relaties. Door hierop vervolgens de juiste analyse los te laten, weet je wat jouw omgeving zoekt en aanspreekt. De mannen van Sociaal Kapitaal geven social media workshops en delen hun tips:  

Het creëren van interactie is de sleutel  

Door je doelgroep nauwer te betrekken bij je bedrijfsprocessen zorg je voor een belangrijk concurrentievoordeel: je leert wat je doelgroep wilt. Ouderwetse ‘mond-op-mond reclame’ kan gigantische gevolgen hebben voor het imago van je bedrijf en dit proces wordt versterkt door social media. Een review die over je wordt geschreven bijvoorbeeld, kan iedere bezoeker van je pagina zien. Interactie bereik je door simpelweg vaker een vraag te stellen. Kan je doelgroep zich identificeren met hetgeen je plaatst? Prikkelt de vraag en roept hij discussie op? Dan zit je goed zeggen de makers van de social media worksop. Live-video is ook een krachtige manier om reacties te genereren op je boodschap, omdat het een beter bereik genereert en je direct in kunt gaan op de reacties.  

Welke resultaten behalen je marketingactiviteiten?  

In hun social media workshop richten de mannen van Sociaal Kapitaal zich voor een groot deel op meten. Zolang je niet weet welke resultaten je behaalt met je marketingactiviteiten schiet het simpelweg niet op. Door constant te blijven analyseren welke berichten de beste resultaten  behalen bij welke doelgroep, kun je blijven optimaliseren. Vergelijk alle geplaatste berichten met elkaar en bekijk nauwkeurig welke berichten zorgen voor een goed bereik of een goede interactie. Lag dit aan het onderwerp, de vorm (video, foto, tekst), de persoon in beeld, de mate van interactie? Door veel te plaatsen (en dus ook af en toe een mindere post) en steeds weer te analyseren zie je vanzelf een patroon. Kijk bijvoorbeeld eens in de Facebook statistieken module naar de tab ‘berichten’. Hierin zie je een overzicht van alle resultaten die je berichten hebben bewerkstelligd. De tab ‘personen’ is ook heel interessant: hier zie je namelijk precies welke groep je bereikt hebt met je berichtgeving.  

De kunst van adverteren op social media  

Hou jij je Facebookstatistieken al regelmatig in de gaten? Dan heb je vast gemerkt dat het bereik van je Facebook-berichten niet meer is wat het geweest is. Een bericht met meer dan 30 likes, reacties en deelacties zorgde tot voor kort voor een bereik van minstens 20.000 unieke personen. Tegenwoordig mag je blij zijn als dit er 1.000 zijn. Vandaar dat adverteren een steeds interessantere optie wordt. Doormiddel van een betaalde advertentie kun je het bereik van vroeger weer terughalen én je hebt hele gerichte targetmogelijkheden, wat er voor zorgt dat je doelgroep altijd relevante informatie ontvangt. De mogelijkheden zijn oneindig. Maak hier gebruik van door je doelgroep specifiek in te stellen op locatie, leeftijd, geslacht, interesse en nog veel meer. Kom je er niet? Gewoon inschrijven voor de social media workshop van Sociaal Kapitaal.

Wat kan de Ondernemersbende voor je doen?

Sowieso is niet alles zelf doen écht de slimste opties volgens ons. Huur via de Ondernemersbende een social media of marketing expert in. En stop al die vrijgemaakte uren in een onderdeel van je onderneming dat je makkelijker afgaat.   

Robin koffie

Robin Masereeuw

r.masereeuw@gmail.com

Gerelateerde Artikelen

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties! Wees de eerste die een reactie plaatst.

Laat een reactie achter

Let op: Als je niet bent ingelogd, kan je je reactie niet meer wijzigen of verwijderen