Laat je blog niet verzuipen in de online oceaan aan woorden

Laat je blog niet verzuipen in de online oceaan aan woorden

Want die zijn er zeker. Het is no surprise dat de meest geweldige teksten -met ontelbaar veel artikelen op het wereldwijde web- vaak onopgemerkt voorbijgaan. Meestal drukken we op ’publiceren’ en hopen we dat het veel hartjes en likes oplevert. Valt het tegen en voelt het alsof jouw tekst verloren is gegaan in een oceaan van woorden? Een paar stappen om na het publiceren te ondernemen, die je online zichtbaarheid een handje helpen.

Verklein de url

Het verkleinen van de url is een slimme zet. Sommige social media-kanalen doen dit vanzelf, zoals Twitter bijvoorbeeld. Facebook daarentegen 'knipt’ ’m als het ware af. Waarom niet de originele, vaak lange url behouden? Ten eerste kan men uit de url vaak al opmaken waar het over gaat, en als het hen niet aanspreekt scrollen zij verder. Door je url te verkleinen en daarbij een aanjaagtekstje te schrijven waarin je nog niet weggeeft waar het over gaat, triggert het eerder tot doorklikken. Eenmaal daar is het aan jouw geschreven tekst (sterke titel, interessant intro) om de lezers in te pakken zodat zij het liken, erop reageren of delen. Bovendien houdt een verkleinde url automatisch de statistieken bij. 

Zo doe je dat: 

  1. Kopieer de url van jouw geschreven stuk en plaats het in een URL shortner-tool. Bijvoorbeeld TinyURL, Goo.gl of Bitly. 
  2. Gebruik de verkleinde url vervolgens in al jouw social media-uitingen. Van LinkedIn en Facebook tot in je Instagram bio. 
  3. Maak bij het verkleinen van de url direct een gratis account aan (bij TinyUrl, Goo.gl of Bitly) en check na een aantal dagen hoe de url het heeft gedaan. Zo’n tool houdt voor jou de statistieken bij en dat geeft weer inzicht in welke content beter wordt gelezen dan andere content. 

"Een verkleinde url houdt automatisch de statistieken bij."

Verschillende aanjaagtekstjes

Maak voor elk social media kanaal weer een andere korte en pakkende tekst (bijschrift) om je artikel aan te jagen. Eén voor LinkedIn, één voor Facebook en één voor Twitter bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor hashtags en emoji’s. Never copy-paste. Plaats dus niet overal hetzelfde en kies welke hashtag en/of emoji’s het meest relevant zijn. Zo vergroot je de kans dat meer mensen op jouw artikel belanden. 

Social media groepen en online communities

Ga opzoek naar niche-groepen en communities op Facebook en LinkedIn om je bij aan te sluiten. Daar vind je ongetwijfeld veel mensen die dezelfde interesses delen, zich in hetzelfde werkveld begeven en geheid jouw artikel interessant(er) zullen vinden om te lezen. Voorkom een gevoel van 'spam’ door in het aanjaagtekstje te eindigen met feedback vragen aan lezers. Dat zorgt bovendien voor meer interactie onder je post. 

Heel veel succes met spreading the word, literally! ;-)Ondernemersbende tip: Zoek een super tekstschrijver

5. Ondernemersbende tip: Vind een super tekstschrijver

Bij de Ondernemersbende zeggen we het al maanden: Niet alles zelf doen, werkt écht het beste. Krijg je het niet voor elkaar om je nieuwsbrieven, websiteteksten en blogs op papier te zetten? Geeft niks, dat schrijven is niet voor iedereen. Huur via de Ondernemersbende een tekstschrijver in. En stop al die vrijgemaakte uren in een onderdeel van je onderneming dat je wel leuk vindt.

Beeld

39d0aae

Marjolein Schel

info@marjoleinschel.nl

Marjolein Schel is freelance tekstschrijver. Ze schrijft o.a. voor tijdschriften Margriet, Libelle, Flair, Viva, Grazia en sinds kort ook voor haar eigen onderneming, online platform HTGSD.nl. Eerder werkte Marjolein 2 jaar voor mediagigant Sanoma Media als beautyredacteur, liep zij stage bij Supertrash in New York en werkte zij als hoofdredacteur bij meidenmagazine Girlscene.nl. Met de bende deelt zij haar tips.

Gerelateerde Artikelen

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties! Wees de eerste die een reactie plaatst.

Laat een reactie achter

Let op: Als je niet bent ingelogd, kan je je reactie niet meer wijzigen of verwijderen