Minder stress, meer mindfulness op de werkvloer

Minder stress, meer mindfulness op de werkvloer

Vervelende collega’s, gewijzigde plannen, verdomde deadlines, onduidelijke communicatie, te weinig personeel, hoge werkdruk. Al met al een hoop irritatie en frustratie dat tot enorm veel stress kan leiden. Hoe zorg je ervoor dat je nog energie hebt om thuis die fijne partner of ouder te zijn? Ik zeg minder stress, meer mindfulness. 

Geen zweverig gedoe maar praktische mindfulness. Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR), inspireert mij met de zeven basisprincipes van Mindfulness. 

Niet oordelen

Vaak herkennen we situaties vanuit een eerdere ervaring. We weten direct wat goed en fout is. We oordelen en hebben al snel een mening klaar. Soms geven we onszelf, de ander of de situatie niet eens een kans.

Neem een stap terug (soms letterlijk) en bekijk de situatie van een afstand zonder te oordelen.

Geduld

Heb geduld met anderen, maar juist ook met jezelf. “Doe je best, meer dan dat kun je niet doen”, zei een wijze vrouw ooit tegen mij. Je kent het wel, je werkt harder en harder en opeens gaat alles fout. Maar je werkt zo hard, hoe kan dit? Stress kan een oorzaak zijn.

Zit eens stil en volg de op en neer gaande beweging van de ademhaling in je buik.

Open houding

We hebben al zoveel meegemaakt. Dit wil nog niet zeggen dat elke situatie die lijkt op een andere, hetzelfde resultaat heeft. Het werkt heel goed om alles te ervaren alsof het de eerste keer is. Ga weer op ontdekkingstocht en observeer alles met een open blik.

Kijk, luister, ruik, voel en proef bewust een kop koffie of thee en doe niets anders dan dat.

Vertrouwen

Ben je zenuwachtig of heb je het gevoel dat je het anders moet aanpakken op werk? Doe dat dan ook en heb vertrouwen in jezelf. Jouw lichaam vertelt je meer dan je denkt. Hoe minder je naar jezelf luistert hoe meer stress je gaat ervaren.

Leg je hand onder op je buik en probeer daar naartoe te ademen. Word je al rustiger?

Niet streven

Wil je sneller, meer en beter? Teveel stress brengt je veel verder weg van het doel waar je naar streeft. Bekijk het eens van een andere kant. Waar kom je vandaan en wat heb je allemaal al behaald op dit moment?

Schrijf op waar jij dankbaar voor bent op dit moment.

Acceptatie

Stap voor stap komen we er wel. We kunnen ons plan aanpassen of meer tijd geven. Door te accepteren waar we nu zijn, dit als nulpunt te zien, kunnen we vervolgens verdere actie ondernemen. Kijk vooruit, maar niet te ver, want er kan van alles gebeuren.

Maak elk uur een korte wandeling, dit verlaagt stress en brengt nieuwe inzichten.

Loslaten

Momenten uit het verleden zijn geweest en momenten in de toekomst zijn er nog niet. We nemen op dit moment de keuzes die nu bij ons passen. Momenten komen en gaan en hetzelfde geldt voor gedachten, ook die komen en gaan.

Ga eens zitten en zie je gedachten als bootjes op een rivier, ze komen en gaan. 

Wat doe je om stress te verlagen op werk? Neem een stap terug, mediteer, observeer, adem, wees dankbaar, wandel erop los en wees flexibel in je denken en doen. Verlaag je stress door bovenstaande oefeningen toe te passen. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden om stress te verlagen, maar dit is een begin vanuit de Mindfulness.

Wil je meer weten over Stress Awareness Management of Mindfulness neem dan contact op met Anouk Bleijenberg van Your Next Chapter.

Anouk foto

Anouk Bleijenberg

Anouk is eigenaar, coach & trainer en zet zich in op Stress Awareness en Burn-out Preventie met een focus op Verbinding, Relaties en Ontwikkeling. Met een vleugje Mindfulness deelt ze haar kennis en ervaring op een creatieve manier in haar Coaching sessies en Workshops.

Gerelateerde Artikelen