Opvallen in de Gig-Economy doe je zo

Opvallen in de Gig-Economy doe je zo

Je vaste baan achterlaten om voor jezelf te beginnen. Het is nogal wat. Je neemt een sprong in het diepe en hoe zorg je er voor dat je weer boven komt drijven, én dan ook nog eens opvalt? Deze blog bevat niet de gouden tip of het ei van Columbus, maar kan dienen als een reminder en zet vijf belangrijke drijfveren op een rijtje.

Wat is de gig-economy?

Door de explosieve groei van de ZZP’ers ontvouwt zich een zogeheten ‘gig-economy’ waar het tijdelijk inhuren van ondernemers de nieuwe norm is. Het gaat hier dan ook niet om banen, maar om projecten. Bijverdienen als Uber driver, bezorger voor Deliveroo of als vakman je diensten aanbieden op Werkspot. Kortom, long-term medewerkers maken steeds vaker plaats voor zelfstandige ondernemers. Digitale platforms zoals ondernemersbende.nl  en hiervoor genoemden versnellen en versimpelen dit proces waardoor tegenwoordig zo’n 20-30% van de werkende generatie wel eens zelfstandig te werk gaat of freelance klusjes op zich neemt.

Het wegstappen van zo’n vaste baan en zelf de touwtjes in handen nemen wordt steeds populairder, maar het echt ver schoppen, vraagt om keiharde discipline, focus en daadkracht. Leuk wel die termen, maar hoe geef je ze vorm. Kortom, hoe val je op als ondernemer in een ‘Gig-economy’?

1.     De perfecte werkplek

Zorg er voor dat je een plek hebt waar je op terug kunt vallen. Overal en nergens aan de slag zijn is natuurlijk super fijn, maar zorg er voor dat je één plek hebt waar je altijd op terug kunt vallen. Probeer de volgende vraag in je gedachten te beantwoorden: Hoe ziet jouw werkplek eruit als je het een menselijke gedaante zou geven, een naam en een gezicht? Het klinkt stom, maar zo over je werkplek denken kan je helpen te bedenken hoe je werkplek er voor jou uit moet zien. De fysieke plek moet een ‘comfort zone’ zijn en doorlopend een goede (eerste) impressie geven en een plek waar je energie uit krijgt.

2.     Werk aan een routine

Binnen een organisatie wordt routine vaak bestempeld als bureaucratisch en saai, maar het onderhouden van routine in je werk, kan helpen (leestip: How Great Minds Make Time, Find Inspiration, and Get to Work, Mason Currey). Currey’s tips:

  • Hoe meer je van te voren plant hoe minder stress je hebt door de dag heen – je weet altijd waar je aan toe bent
  • Je kan je gemakkelijk focussen op de belangrijke zaken en prioriteiten stellen
  • Door routinematig bezig te zijn bouw je momentum en wordt het ook makkelijker om dat te behouden
  • Als je iets lang volhoudt, is dat een bewijs van je eigen kunnen en zo bouw je dus ook aan je zelfvertrouwen

Franse filosoof en auteur Gustave Flaubert schreef eens: “Be regular and orderly in your life, so that you may be violent and original in your work.”

3.     Wat is het doel; vraag jezelf altijd waarom

Is je werk meer dan een manier om geld te verdienen? Alle kansen met beiden handen aangrijpen is het advies dat we vaak horen. Maar is dat wel de beste manier om jezelf te ontwikkelen in de gig-economy? Veel ondernemers halen het niet omdat ze zichzelf verliezen in de klussen die ze aannemen. Stel duidelijke doelstellingen en werk daar naartoe. Houd met elke klus die je aanneemt dat doel in je achterhoofd. Natuurlijk moet je als ondernemer assertief zijn en jezelf openstellen om snel door te kunnen groeien, maar focus op één doel en probeer dat na te streven.

4.     Ben je tevreden met de mensen om je heen?

Voor jezelf werken, betekent niet dat je geen collega’s hoeft te hebben. Tenminste niet in de ‘traditional sense.’ Ook als ZZP’er mag en moet je soms bij andere terecht kunnen. Het is essentieel dat je mensen om je heen hebt staan bij wie je af en toe aan kan kloppen voor geruststelling en aanmoediging. Eenzaamheid is een groeiende gezondheidsepidemie en het is dus zaak dit niet te onderschatten. De conversatie aangaan kan je helpen te begrijpen waar jij staat, wat je doel is, of je nog op het juiste pad zit, jezelf te beoordelen en ‘on top’ te blijven. Ga samenwerken, gun die ander ook een klus en besteed eens wat uit. Als je een fijn netwerk van mensen met aanvullende expertises om je heen verzameld kan je ook sneller en beter die grotere klussen oppakken die helemaal bij je doel passen.

5.    Weet wie je klant is

Stel, je bent bezig met het ontwikkelen van een app voor loodgieters, echter gaandeweg kom je er achter dat loodgieters helemaal geen smartphones gebruiken. Dit is weliswaar een extreem voorval, maar het bewijst wel hoe belangrijk het is om te weten wie je potentiële klanten en opdrachtgevers zijn. Maar zo specifiek bepalen wie je doelgroep is, is niet altijd even makkelijk. Het komt ook vaak genoeg voor dat de doelgroep die je voor ogen had niet degene zijn die gebruik maken van je service. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Analytics en Google AdWords kan je al een heel eind komen. Aan de hand van deze data kan je een marketing strategie opzetten die beter aansluit bij jouw beoogde doelgroep.

Kortom, plan eens een paar weken vooruit en bekijk na elke dag of je de taken die je gepland had ook daadwerkelijk gedaan hebt gekregen. Zoek de mensen op. Ga een dagje werken in een co-working space en ga het gesprek niet uit de weg. Wees niet bang andere ondernemers om hulp te vragen en je taken uit te besteden zodat je je echt kan focussen op je prioriteiten: het runnen van een booming business! 

Schermafbeelding 2017 12 04 om 16.47.47

Gastcolumnist Ondernemersbende

laura@ondernemersbende.nl

Gastcolumnisten, bendeleden e.a. schrijven over wat de Ondernemersbende hun heeft gebracht, wat nog gaat komen of wie ze hebben ontmoet.

Gerelateerde Artikelen

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties! Wees de eerste die een reactie plaatst.

Laat een reactie achter

Let op: Als je niet bent ingelogd, kan je je reactie niet meer wijzigen of verwijderen