Zo maak je jouw website SEO proof √

Zo maak je jouw website SEO proof √

Heb je een website, maar kun je het aantal bezoekers op twee handen tellen? Verdiep je in SEO. Slimme trucjes die je zó onder de knie hebt, en waardoor jouw pagina sneller wordt gevonden op het wereldwijde web. 

Wat is SEO?

Wanneer je een woord of zin typt in Google, komen er allerlei resultaten naar boven. De zoekmachine-pagina waarin de gevonden URL’s worden geladen noem je een SERP, Search Engine Result Page

Het is belangrijk om met jouw website zo hoog mogelijk in de SERP te komen, wanneer iemand een term die bij jouw business past zoekt in Google. De eerste drie zoekresultaten - de bovenste twee niet meegeteld, dit zijn vaak advertenties - leveren het meeste bezoek op.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pagina daarbij terecht komt? Hoe zorg je ervoor dat jouw content zo hoog mogelijk rankt en dus méér bezocht wordt? Het antwoord: maak alle teksten op jouw website SEO-proof. 

En zo doe je dat! 

Een artikel schrijven, the SEO way

Hier moet je op letten:

  1. Bepaal het zoekwoord
  2. (Her)schrijf de tekst, aan de hand van onderstaande punten
  3. Verwerk het zoekwoord in de tekst en gebruik ook synoniemen
  4. Pas SEO toe in Wordpress (zie checklist)

1. Het zoekwoord bepalen

Heb je een onderwerp waar je over wilt schrijven? Bedenk dan op welk woord(en) men gaat zoeken, wanneer zij informatie hierover willen vinden op het internet. Stel, je hebt een cosmeticabedrijf en wilt een toegankelijke blog schrijven voor jong en oud. Bijvoorbeeld een artikel met als titel: 5 huidproblemen die je met vaseline kunt oplossen. Het zoekwoord is dan: huidproblemen. Dat is het onderwerp van het artikel. Echter is dit niet specifiek genoeg. Het internet telt immers biljarden pagina’s en nog veel meer artikelen. Kies niet voor ‘huidproblemen’ als zoekwoord, maar ‘huidproblemen oplossen’.

Een ander voorbeeld: 

Titel: We brengen onze gezichtscrème al jaren verkeerd aan. Het zoekwoord wordt dan niet ‘gezichtscrème’ maar ‘gezichtscrème aanbrengen’. Goed, heb je het onderwerp en het zoekwoord bepaald? Dan wordt het tijd om het artikel te schrijven, rekening houdend met SEO. 

2. Tekst schrijven

Let daarbij op deze punten: 

  1. Schrijf een pakkend intro van max. 5 zinnen waarbij je geprikkeld wordt om verder te lezen en maak deze dikgedrukt. 
  2. Probeer bij het artikel rekening te houden met een lengte van minimaal 300 woorden. Tussen de 300 en 500 woorden is ideaal. Plaats je een artikel van minder dan 300 woorden dan kan deze door Google niet worden opgepakt.
  3. Maak gebruik van tussenkoppen (H2). 
  4. Plaats hyperlinks naar gerelateerde content (max. 3) Dit vinden zoekmachines als Google interessant en het verhoogt je kansen om hoger te ranken met jouw content. 
  5. Plaats altijd beeld bij een artikel. Beeld maakt content nóg aantrekkelijker. Niet vergeten: geef deze afbeelding een nieuwe naam waar het zoekwoord in voor komt. 

3. Zoekwoord verwerken

Verwerk het zoekwoord in het artikel. Het voorbeeld hieronder geeft goed weer hoe je dat doet, en wat je vooral níet moet doen.  

Niet
Je kunt vaak een zoekwoord verwerken door het zoekwoord regelmatig te herhalen. Door je zoekwoord te vaak terug te laten komen in bijvoorbeeld een zoekwoord opsomming zoals: zoekwoord herhaling, zoekwoord reeksen of zoekwoord verwerking, kunnen de zoekmachines je zoekwoord tekst als niet-natuurlijk zien omdat je zoekwoord te vaak is verwerkt. Dit kan een negatief effect hebben op je positie voor dit zoekwoord.

Wel
Je wil een zoekwoord dus niet te vaak gebruiken. Toch wil je dat de zoekmachines je pagina voor deze termen waardeert. In dit geval is het schijven van een natuurlijke tekst waarin je je zoekwoord of variaties daarop, zoals zoekwoord en zinsdeel, verwerkt. Daarnaast kunt je gerelateerde zoekwoorden zoals teksten en content gebruiken.

4. SEO toepassen in Wordpress (checklist)

Is de tekst geschreven? Dan kun je het artikel plaatsen in Wordpress of het contentmanagementsysteem dat jij gebruikt. Dit is het moment waarop je de laatste SEO handelingen toepast, en naloopt. 

  • Titel: Verwerk het zoekwoord in je titel
  • Intro: Maak het intro dikgedrukt
  • URL: Verwerk het zoekwoord in de URL (vooraan)
  • Tussenkoppen: maak tussenkoppen in H2, ook wel koptekst 2 genoemd (dikgedrukt en iets groter)
  • SEO titel: Verwerk het zoekwoord in de SEO titel (vooraan)
  • Meta description: Verwerk het zoekwoord in de meta description
  • Afbeelding: Geef de afbeelding het zoekwoord mee
  • Links: Plaats max. 3 links naar eerdere, gerelateerde content. 

Dat waren de tips! Veel succes, en houd vooral je Google Analytics-account in de gaten (dit kun je gratis aanmaken) om te zien welk effect deze 4 SEO tips hebben op het bezoekersaantal. 

5. Ondernemersbende tip: vind een super seo-tekstschrijver

Bij de Ondernemersbende zeggen we het al maanden: Niet alles zelf doen, werkt écht het beste. Krijg je het niet voor elkaar om je nieuwsbrieven, websiteteksten en blogs op papier te zetten? Geeft niks, dat schrijven is niet voor iedereen. Laat via de Ondernemersbende een SEO tekstschrijver dit klusje klaren. En stop al die vrijgemaakte uren in een onderdeel van je onderneming dat je wel leuk vindt.

Beeld

39d0aae

Marjolein Schel

info@marjoleinschel.nl

Marjolein Schel is freelance tekstschrijver. Ze schrijft o.a. voor tijdschriften Margriet, Libelle, Flair, Viva, Grazia en sinds kort ook voor haar eigen onderneming, online platform HTGSD.nl. Eerder werkte Marjolein 2 jaar voor mediagigant Sanoma Media als beautyredacteur, liep zij stage bij Supertrash in New York en werkte zij als hoofdredacteur bij meidenmagazine Girlscene.nl. Met de bende deelt zij haar tips.

Gerelateerde Artikelen

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties! Wees de eerste die een reactie plaatst.

Laat een reactie achter

Let op: Als je niet bent ingelogd, kan je je reactie niet meer wijzigen of verwijderen